Tuesday, January 4, 2011

~MeNyImPaN uTk MaSa DePaN~

Alhamdulillah, hari nie aku pi nak masuk duit utk ASB. Masukkan suami rm500 dan aku hanya rm100. Tapi tanpa kuduga, aku dpt bonus RM 5084.28. Aku wat loan ASB pada tahun lepas. Tapi, aku takleh enjoy dgn duit tue, nk wat rolling utk bayar loan. Aku rasa berbaloi sgt. Dgn RM5k tue aku bleh bayar down payment utk 8 bulan lagi (rm625 sebulan). Loan ASB nie thun pertama memang kena sacrifice skit sebab kena bayar downpayment. Tahun2 selepas tue rolling dividen saje. Tapi kalau tak kuarkan duit tue, lagi banyak la simpanan kita.

Mulai dari hari nie, aku akan masukkan paling kurang 500 dlm ASB suami. Biarla lapar pun asal ada simpanan kan... Semoga kami istiqamah utk menyimpan. Bukannya apa, kita tak tau apa yg akan berlaku pada masa hadapan kan. Lagipun, kalau kat dalam bank tue, duit asyik habis jer. At least kt ASB kita nampak duit yg kita smpan kan...

Lagi satu cara menyimpan, kami amik insurans. Suami amik etiqa prima rm300. Tiap 3 tahun suami akan dpt rm6000, boleh la wat simpan kt asb. suami amikkan aku etiqa mesra rm100. Yela, kita tak tau apa akan terjadi pada kita pada bila2 masa kan... Andaikata ALLAH nak menurunkan dugaan atau ingin mengambil nyawa kita, at least kita tak menyusahkan org. Kekadang pasal duit ni, suami isteri pun boleh gaduh. nauzubillah.

No comments:

Post a Comment